Wat kun je verwachten tijdens een massage en hoe bereid je je voor?

mass-massage-therapy-massage-kamer Mass-massage-therapy-schipholweg-haarlem-arm-massage mass-massage-therapy-massages-haarlem Mass-massage-therapy-schipholweg-haarlem-rug-massage-blonde-vrouw

Welkom bij Mass Massage Therapy!


Massage op maat!


Wat kun je verwachten tijdens een massage en hoe bereid je je voor?

Een goede voorbereiding is het halve werk.

Massagebehandelingen zijn een must voor lichaam en geest. Zorg er als eerst dus voor dat niet alleen je lichaam schoon is, maar ook je mind gericht is op ontspanning en herstel. Voordat de behandeling begint, stel ik eerst vragen over onderliggende klachten, blessures of aandachtspunten waar rekening mee gehouden moet worden. Inhoudelijk vraag ik of je medicatie gebruikt en wat je medische voorgeschiedenis is, gericht op de te behandelen plek. Vervolgens vertel ik welke technieken ik ga gebruiken.

Eerste stap

In beginsel is de eerste massagebehandeling gericht op het zoeken van de aard. Knopen en verhardingen worden hands on ‘gezocht’ en daarna (indien nodig) met tools geëlimineerd. Tijdens de massagebehandeling kun je zelf aangeven wat je het prettigst vindt. Een goede massagebehandeling krijg je zeker, maar de beste massagebehandeling krijg je door juiste communicatie!

Wat heb je aan?

Meestal kleed je je boven kleding uit voor een massage en draag je loszittende kleding. Afhankelijk van de klacht natuurlijk want als je hamstrings aandacht nodig hebben moet je wel je broek uitdoen. Bij een ontspanningsmassage voor het gehele lichaam is het handig om je boven en onderlichaam te ontbloten.

Je kleed je uit achter het kleedscherm en houd je onderbroek aan. Voor dames betekent dat in dit geval om ook geen bh aan te houden. Als je het niet prettig vind om je bh af te doen voordat je op de massagetafel ligt dan houd je deze aan en doe ik de achterkant open wanneer jij ligt. Op de massagetafel bedek ik je met een laken en merk je amper dat je met alleen je ondergoed ligt. Wanneer de behandeling afgelopen is vertel ik je dat en daarna kan je rustig opstaan. Ik zal je tijd geven om bij te komen en daarna kan je een warme bakje thee drinken om volledig tot rust te komen. In bepaalde gevallen waar je niet kan liggen kan je ook stoelmassages boeken waarbij je op een speciale massagestoel zit waar je wel je kleding aan kunt houden.

De behandeling

Voor elke behandeling zal ik je vragen welke plek jij graag de focus op wil leggen. Ik zal eerst aftasten welke plekken pijnlijk aanvoelen of welke delen van je lichaam misschien wat gespannen zijn. Om vervolgens te kijken hoeveel druk ik kan uitoefenen op deze verschillende plekken. Als ik te hard drukt, vraag dan of het iets zachter kan. Soms kan het zo zijn dat je een gevoelig puntje hebt dat voelt als een knoop. Het kan een beetje pijnlijk voelen als je daar wordt gemasseerd. Afhankelijk van jouw voorkeuren, gebruikt ik olie of speciale wax voor betere grip om wrijving op je huid te verminderen. Vertel het dus even als je allergisch bent voor bepaalde ingrediënten.

Hoelang duurt een massage gemiddeld?

Een massagesessie kan 30 tot 60 minuten duren, afhankelijk van wat voor massage je kiest. Welke massage je ook kiest; je voelt je relaxed en rustig tijdens en ná je massage met uitzondering van de bindweefselmassage en deep-tissue massage maar alsnog is het afhankelijk van je pijngrens wat jij prettig vind! Deze twee behandelingen zijn met name de eerste keren intens en kan pijnlijk zijn. Gedurende je hele massagesessie is communicatie het beste middel om aan te geven welke druk jij prettig vindt.

Muziekje of niet?

Ik zet meestal rustige muziek op of begin een gesprekje (afhankelijk van wat voor massage je krijgt). Maar je kunt het prima zeggen als je liever geen muziek op hebt en/of niet wil kletsen. Alles kan, als jij je maar relaxed en op je gemak voelt!

Wanneer kun je beter niet gemasseerd worden?

Er zijn momenten waarop je beter geen massage kunt nemen. In deze gevallen mogen we je niet masseren:

  • Als je koorts hebt (de stofwisseling is dan al verhoogd);
  • Bij algemene infectieziekten zoals verkoudheid, griep en keelontsteking (je wordt dan door de massage nog zieker omdat je lichaam alle energie nodig heeft om beter te worden).
  • Als je te veel pijn hebt;
  • Bij extreme vermoeidheid en uitputting (bijv. na grote
    prestaties, maar ook na bijvoorbeeld de uitvaart van een geliefde: massageprikkels worden dan slecht verwerkt);
  • Wanneer je een slechte algemene gezondheid hebt.

Masssage voor of na het sporten?

Het kan allebei! Als je kiest voor een massage voor het sporten, dan is een afwisselende massage met lichte en medium druk het beste om de spieren op te warmen. Een massage voor het sporten, werkt in op zowel je lichaam als je geest. Je voelt je lekker ontspannen en lekker in je vel, wat meestal zorgt voor een positieve houding tijdens het sporten.

Massage ná het sporten

Na je training heb je zeker een massage nodig. Een massage versnelt niet alleen je herstel maar draagt ook bij aan het verbeteren van je spierkracht. Dus: je wordt er sterker van! Na een training het melkzuur uit je spieren masseren, kan even pijnlijk zijn. Maar achteraf voel je je opgelucht en fijn en dat is het zeker waard.

Ga je voor een massage na je workout, dan neem je een massage om je spieren te helpen herstellen. Een massage werkt ontstekingsreacties tegen. De massage mag dan ook langer duren, zeker een uur. De massagetherapeut mag je spieren goed aanpakken. De bloedcirculatie moet verbeterd worden, zodat melkzuur snel wordt afgevoerd. De massage richt zich dan op de spieren die veel werk verzet hebben.

Tot slot kan je ervan uitgaan dat voor of na een workout per persoon en doel verschillend kan zijn. Kom er achter wat voor jou het beste is en probeer het vandaag nog!



×